היפרדות בטנית לאחר לידה

בלוג מס' 1

היפרדות בטנית לאחר לידה  רחל אוסרן

החלטתי להצטרף לעולם הבלוגים וזהו הבלוג הראשון שלי!

אמנם האינטרנט מוצף במידע בנוגע לכל נושאי הבריאות ככלל, והריונות וכל מה שקשור בלידה בפרט, אך בכל זאת אני נדהמת מהעיסוק הרב בנושאים כה רבים, לעומת ההתעלמות מנושאים בעלי חשיבות כה גדולה לנשים אחרי לידה.

במשך כמעט שלושים שנות עבודה עם נשים בהריון ולאחר לידה, כמומחית כושר לנשים הרות ואחרי לידה, מורה להכנה ללידה מטעם למאז', דולה ומורה ליוגה ולפילאטיס, נתקלתי בנשים מכל הארץ שלא מצאו מענה או פיתרון לבעיית היפרדות שרירי הבטן המוכרת בשם 'היפרדות בטנית לאחר הלידה'. נשים אלה פנו אלי לאחר שנאמר להן שהדרך היחידה להשיב את השרירים למרכז הגוף כרוכה בניתוח. ידוע לי שאין זה נכון, כי באופן אישי עזרתי לנשים רבות בהשבת הבטן למצבה טרם ההריון, דרך אימונים ממוקדים ומותאמים אישית.

אם כך, מדוע מאמנים מקצועיים אחרים, פיסיותרפיסטים ורופאים נמנעים מהתמודדות עם נושא זה?

מדוע מגיעות אלי נשים מנתניה, תל אביב, כפר סבא, רעננה, ראשון לציון, חיפה…

כל הדרך עד לירושלים? האינפורמציה הזאת כה רלוונטית לכל כך הרבה נשים, עד שהחלטתי להקדיש את הבלוג הראשון שלי לנושא זה. יחד עם זאת, זהו עדיין בלוג ולא קורס באוניברסיטה על בריאות הציבור, ולכן הוא יעסוק רק במידע הכי חשוב שכל אם טרייה (ולא כל כך טרייה) צריכה לדעת.

האישה משמאל מעולם לא ילדה. הצד הימני והשמאלי של שרירי הבטן הישר בטני (מה שנהוג לקרוא 'הקוביות') יורדים בקו אנכי מעצם בית החזה עד עצם החיק (הפיוביס) ומוחזקים יחדיו בקו המרכזי של הגוף בעזרת הפשיה (הרקמה הסיבית המקשרת). הפשיה באיזור הקדמי ידועה גם בשם 'רקמת קו האמצע' (linea alba).

בזמן הלידה, על האגן להתרחב כדי לאפשר לתינוק להיוולד. מכיוון שעצמות אינן נמתחות, רקמות החיבור  (המחברות את עצמות האגן) מתרככות באמצעות הורמונים המופרשים בגוף בזמן ההריון.

הורמונים אלה (בעיקר רלקסין ופרוגסטרון) משפיעים על כל רקמות החיבור בגוף (לא רק במפרקי האגן), כולל ה-linea alba, שבנוסף לכך עלולה להיות חלשה מכדי לעמוד בלחץ הרחם הגדל על שרירי הבטן. לחץ זה גורם לצד הימני ולצד השמאלי של השריר הישר הבטני להיפרד לכיוון הצדדים ב-linea alba. תופעה זו ידועה בשם Diastasis Recti או 'היפרדות בטנית' (ר' האישה מימין).

מצב זה שכיח יותר אצל נשים קטנות, נשים בהריון עם שני עוברים (או יותר), נשים עם שרירי בטן חלשים, נשים בעלות תנאים גנטיים מסוימים ונשים שעברו ניתוח קיסרי. במהלך הניתוח הקיסרי שרירי הבטן לא נחתכים, אלא מופרדים ומוחזקים לצדדים עם מכשירים למשך הניתוח והלידה.

היפרדות קטנה של השריר הישר בטני הינה טבעית בזמן ההריון ואחרי הלידה. % 30 מהנשים מפתחות היפרדות בטנית בעיקר בתקופת הטרימסטר השלישי. אשה עשויה לראות שקיימת אצלה היפרדות בטנית אם בזמן שהיא מתרוממת משכיבה על הגב, בולטת החוצה צורה של פירמידה בין שרירי הבטן.

לפי מחקר שפורסם במגזין המקצועי 'Women's Health Physical Therapy' בשנת 2005, הופעתה ורוחבה של ההיפרדות הבטנית שכיחה יותר בקרב נשים שלא התאמנו בזמן ההריון, לעומת אלו שכן.

לנשים שיש להן היפרדות בטנית בזמן ההריון מומלץ לבצע תרגילים ספציפים לשרירי הבטן (בעיקר תרגילים לייצוב המרכז). לעומת זאת, תרגילי בטן סטנדרטים מסוימים, כמו כפיפות בטן רגילות, עלולים להעצים את ההיפרדות. רצוי גם לרדת לשכיבה ולהתרומם משכיבה דרך הצד קודם, לכופף ברכיים ולהשתמש בידיים לתמיכה, בעליה או בירידה.

ברוב המקרים יש לנשים היפרדות קלה בימים הראשונים לאחר הלידה, למרות שבדרך כלל היפרדות זו קטנה בהדרגה תוך שבוע עד ארבעה שבועות.

כיצד לבצע בדיקת היפרדות בטנית:  (ר' צילום)

1) שכבי על הגב כשברכייך כפופות לכיוון התקרה, בעודך שומרת על כפות רגליים וברכיים ברוחב האגן.

2) הניחי 2 אצבעות כ-ס"מ או שניים מתחת לטבור, כשהן מקבילות לקו החגורה של המכנסיים.

3) הרימי את ראשך ונסי לחוש כמה אצבעות את יכולה להכניס לרווח בין שרירי הישר הבטני.

4) הניחי את ראשך חזרה.

5) חזרי על הבדיקה, אך הפעם הרימי את שרירי רצפת האגן (פירוט והסבר בהמשך), אספי את הטבור לכיוון עמוד השדרה והחליקי את הצלעות לכיוון האגן.

בדיקת ההיפרדות תוך כדי הפעלת שרירי הבטן מדויקת יותר לאיבחון היפרדות בטנית.

רווח ברוחב של עד לשתי אצבעות הינו נורמלי. רווח ברוחב של 2.5 אצבעות או יותר נחשב להיפרדות.

לרוב הנשים ההיפרדות מתרחשת בגובה הטבור, אך אצל חלק מהנשים ההיפרדות גדולה יותר מתחת או מעל לטבור.

חשוב ביותר לנשים אחרי לידה (בין אם היא ואגינלית או בניתוח קיסרי) לבדוק אם ישנה היפרדות בטנית, לפני שהן מתחילות לבצע תרגילי בטן. אם ישנה היפרדות בטנית, עליהן לבצע תרגילים מסוימים כדי להחזיר את שרירי הבטן חזרה למרכז, אחרת, ההיפרדות לאורך זמן עלולה להחמיר ולהתעצם עם כל הריון נוסף.

אם קיימת אצלך היפרדות בטנית, את מוזמנת לצפות בסרטון הבא כדי לראות תרגילים בסיסיים על מנת להתחיל להחזיר את השרירים לקו האמצע של הגוף:

http://www.youtube.com/watch?v=l9r4icxdijk&feature=youtu.be

העצה הראשונה במעלה לנשים הסובלות מהיפרדות בטנית היא: להביא מודעות לשרירי ריצפת האגן.

ריצפת האגן בנויה משכבות של שרירים ורקמות בצורה של ערסל, מעצם העקץ (הזנב) עד לעצם החיק (פיוביס).

לעת עתה כדאי ללמוד את התרגיל הבא לרצפת האגן (ניתן לתירגול בכל מצב בו הישבנים והירכיים רפויים):

1. שאיפה. בנשיפה אספי את השרירים סביב פתח השופכה (הפתח הקדמי ליציאת השתן), כפי שאת אוספת בזמן עצירת זרימת השתן. שמרי על כיווץ זה. (למרות שעצירת השתן בזמן שאת בשירותים זו דרך מועילה לגלות שאת אוספת את השרירים הנכונים, הקפידי לא לעשות זאת יותר בשירותים מכיוון שאיפוק ועיכוב השתן עלול לגרום לזיהום בשלפוחית השתן).

2. שאיפה. בנשיפה אספי את השרירים סביב פי הטבעת (כאילו ברצונך למנוע שלשול). שמרי על כיווץ זה.

3. שאיפה. בנשיפה קרבי את החלקים הקדמיים והאחוריים שאספת אחד לכיוון השני ואספי אותם כלפי מעלה, נסי לזהות תחושת התרוממות מתוך מעמקי הגוף.

4. נשמי כרגיל, בלי לכווץ את שרירי הישבנים, למשך 5 שניות.

5. שחררי בהדרגה את השרירים (נסי להימנע מלשמוט אותם מטה בבת אחת).

6. נוחי וחזרי על התרגיל מספר פעמים.

הערה חשובה: במהלך כל הפעלה של שרירי הבטן, הרימי את כל שרירי רצפת האגן כיחידה אחת, והרפי אותם בזמן מנוחה.

אימהות טריות רבות חלשות כל כך באיזור רצפת האגן ושרירי הבטן, שבזמן תרגילי בטן התפיחה בולטת ובורחת החוצה במקום להיאסף חזרה פנימה.

אם את תמיד מפעילה את שרירי רצפת האגן כפי שמוסבר למעלה (גם אם רק אספת את האזור כולו ולא הפעלת חלקים שונים כפי שתואר בתרגיל), תוכלי לשים לב שעם הפעלת שרירי רצפת האגן, מופעל גם אזור הבטן התחתונה. זוהי הפעלה של השריר הרחב בטני (Transversus Abdominis), שהוא השכבה הכי עמוקה של שרירי הבטן. משמעות הדבר היא שכאשר את אוספת את רצפת האגן גם בזמן תרגילי הבטן, הבטן לא תתנפח ותבלוט החוצה (הדרך השגויה לביצוע תרגילי הבטן), מכיוון שהשריר הרחב הבטני מופעל באופן אוטומטי, ודבר זה שואב את הבטן פנימה.

ניתן להפעיל את השריר הרחב הבטני בעזרת תרגילים ממוקדים העובדים ספציפית על שריר זה.

הפעלת שרירי רצפת האגן והשריר הרחב הבטני היא הצעד הראשון והחשוב ביותר בפיתרון בעיית ההיפרדות הבטנית.

שני התרגילים המצורפים בסרטון (תרגיל המחוך ותרגיל הנדנדה) הם תרגילים בסיסיים בהתחלת שיקום בעיית ההיפרדות הבטנית. בנוסף לתרגילים אלו חשוב לקיים תרגילי ייצוב, כלומר ללמוד כיצד לייצב את שרירי הבטן ורצפת האגן בזמן הנעת הגפיים לכיוונים שונים.

מומלץ תמיד לעבוד בליווי והשגחה של מורה מקצועית בתחומה, המכירה את בעיית ההיפרדות הבטנית, ושהינה בקיאה בדרכים לפתרון בעיה זו.

תרגילים מהם יש להימנע:

* כפיפות בטן רגילות (או כל תרגיל בו מרימים את הגוף העליון נגד כח המשיכה) ללא תמיכה בשרירי הבטן.

* קימורים אלכסוניים המפעילים את שרירי האלכסוניים נגד כח המשיכה.

* תרגילים המביאים לפיתול יתר של החלק העליון.

* תרגילים המביאים למתיחת יתר בחלק הקדמי של הגוף (כגון: שכיבה על הגב על כדור פיזיו, כפיפות אחורה חזקות כמו ביוגה, פילאטיס וכו').

* שיעול חזק ללא תמיכה של שרירי הבטן.

רוב הנשים המגיעות אלי עם בעיית ההיפרדות הבטנית באות מסיבות אסתטיות. הן מתביישות כאשר אנשים שואלים אותן מתי הן אמורות ללדת.

במידה ובעיית ההיפרדות הבטנית לא תטופל, עלולות להתעורר בעיות נוספות, כמו כאבי גב, ככל שעובר הזמן.

עדות:

http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=331&messageid=159500536&r=1

ביוגרפיה

רחל אוסרן (BA) הוסמכה כמדריכה להכנה ללידה בשנת 1984 מטעם בית הספר לסיעוד של UCLA והיא הכינה יותר מ 3000 זוגות ללידה במשך 28 השנים האחרונות. רחל היא גם דולה ללידה עם הסמכה מטעם DONA הבינלאומית, היא בעלת הסמכה מקצועית לכושר מטעם (American Council on Exercise) ACE המתמחה בהתעמלות לפני ולאחר הלידה, והיא גם מורה מוסמכת ליוגה ולפילאטיס.

רחל מלמדת קורס להכשרת מחנכות להכנה ללידה שמוכר מטעם ארגון למאז. במשך 23 שנים רחל ייסדה וניהלה בשותפות את  גרייט שייפ/ימק"א, המחלקה להתעמלות קבוצתית של ימקא הבינלאומית בירושלים, והיא העבירה הרצאות בארץ ובחו"ל בנושא התעמלות לפני ולאחר הלידה. לאחרונה, רחל התקבלה לארגון FACCE

(Fellow of the Academy of Certified Childbirth Educators), כהוקרה לתרומתה המשמעותית בתחום החינוך ללידה.

היא מתגוררת בירושלים, ישראל, עם בעלה ושלושת בניה.

למידע נוסף, בקרו באתר שלה: www.childbirtheducation.co.il, בעמוד הפייסבוק שלה: http://www.facebook.com/pages/Fit-Birth-and-Beyond-Rachelle-Oseran/518418134838242, או שלחו לה מייל לכתובת: rachelleoseran@gmail.com.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s