בלוג 5: מיינדפולנס (קשיבות) ללידה והורות

מיינדפולנס (בעברית: קשיבות). ייתכן וזוהי המילה ה"חמה" של העשור והפופולריות שלה רק הולכת וגוברת. מהי? מה הקשר בין מיינדפולנס ללידה? כיצד אני יכולה להשתמש בה להורות? מה ההבדל בינה לבין hypnobirthing?

ג'ון קבט-זין, ביולוג מולקולרי אשר פיתח את תכנית ה- MBSR: Mindfulness Based Stress Reduction (הפחתת מתחים בשיטת מיינדפולנס) הפופולרית בסוף שנות ה- 70, מגדיר מיינדפולנס כ: "לשים לב, בכוונה, מרגע לרגע ללא שיפוטיות". או, במילים אחרות, לדעת מה את עושה בזמן שאת עושה את זה, או לדעת מה את חווה בזמן שאת חווה את זה (כדי לקבל הסבר קצר מהאדם עצמו, הנכן מוזמנות לצפות בכמה סרטונים קצרים:

What is mindfulness: https://www.youtube.com/watch?v=HmEo6RI4Wvs

Mindfulness: Liberation from suffering: https://www.youtube.com/watch?v=o14I-F2iI9U

או כל אחד מהסרטונים הארוכים והמפורטים יותר שלו (ישנם הרבה מאוד מהם ב – YouTube).

התרבות שלנו מייחסת ערך לעשייה – כמה שיותר, כמה שיותר מהר, ככה יותר טוב. למעשה, נשים רבות אומרות בגאווה כמה הן מסוגלות לעשות "מולטיטסקינג" ולהספיק יותר דברים בזמן נתון. אבל באיזה מחיר? ומי סובל מזה? האם זה באמת מה שאני רוצה מהחיים שלי? למה אני מרגישה כאילו החיים שלי חולפים על פניי ואני מוצאת את עצמי מותשת בסוף כל יום?

מיינדפולנס היא מצב של הווייה. באמצעות תרגולים ספציפיים של מדיטציה אנו מפתחים מודעות של הגוף הפיזי שלנו, של הרגשות שלנו והמחשבות בראשנו מרגע לרגע. אבל מיינדפולנס איננה רק לשבת בשקט עם עיננו עצומות תוך התמקדות בנשימה שלנו. אלא, באמצעות תרגול יומיומי פורמלי (מדיטציית מיינדפולנס) ובלתי פורמלי (כגון צחצוח שיניים באופן מודע), אנו מפתחים את היכולת שלנו להיות יותר עם הגוף שלנו, המחשבות והרגשות שלנו בחיי היומיום. מיינדפולנס נותנת לנו את היכולת להיות יותר ערים לחוויות שלנו, לחיות באופן מלא יותר ומאושר יותר ובהסתמך על מחקרים רבים – גם לחיות באופן בריא יותר.

חלק ניכר מהזמן שלנו אנו מעבירים במחשבות על העתיד (לעיתים קרובות הדבר כולל פחד או חרדה) או נלחצים ממשהו אשר כבר קרה בעבר, ומעט מאוד זמן בלהיות ברגע הנוכחי. פיתוח מודעות ברגע הנוכחי עשוי לסייע לנו להבין כי העבר כבר בא והלך והמחשבות על העתיד הן רק מחשבות. למעשה, אחת התגליות החשובות אשר אנשים מדווחים מתרגול מיינדפולנס הינה: "אני לא המחשבות שלי". דבר זה עשוי להיות משחרר ביותר. זה יכול לעזור לנו להסתכל על סיטואציה בדרך אחרת ולהגיב עם מודעות מאשר פשוט להגיב (re-act) ב"טייס אוטומטי" כמו שאנחנו תמיד עושים אשר לא תמיד עשוי להיות הדבר שהכי טוב עבורנו. בהורות, למשל, הדבר נותן לנו דרכים חדשות להגיב כאשר הפעוט שלנו חווה התפרצות עצבים, אפילו שאנו עשויים להרגיש בעצמנו כאילו אנו הם אלה שעומדים להתפרץ.

(Mindfulness Based Childbirth and Parenting (MBCP (לידה והורות באמצעות מיינדפולנס) הינה אדפטציה פורמלית של התכנית בת 8 השבועות MBSR ומשלבת בין תכנית ה- MBSR לבין הכנה ללידה. התכנית פותחה על ידי ננסי ברדאק (Nancy Bardacke), אחות ומיילדת מוסמכת ומורה למיינדפולנס אשר למדה יחד עם ג'ון קבט זין. לאחר 30 שנה של עבודה עם נשים יולדות, היא הבינה כי ללמוד להיות ברגע הנוכחי עוזר לא רק לתהליך הפסיכוביולוגי של לידה, אלא גם עוזר לנשים להתמודד עם כאב, עוזר להן לתקשר עם בני זוגן ברמה עמוקה יותר, מאפשר להן להיות שלמות עם חוויית הלידה שעברו ועוזר להן להיות הורים מתוך מודעות ונדיבות מאשר מתוך פחד, תחושה של הצטדקות עצמית, או מרצון להיות בשליטה. כל הדברים האלו הביאו אותה לפתח את תכנית ה- MBCP ולכתוב ספר לאחר שלימדה זאת מעל לעשור!

לאחר שקראתי את הספר המרתק שלה “Mindful Birthing – Training The Mind, Body, And Heart For Childbirth And Beyond” (http://www.amazon.com/Mindful-Birthing-Training-Childbirth-Beyond/dp/006196395X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1410520146&sr=8-1&keywords=mindful+birthing ), למדתי איתה ותרגלתי יחד עם תריסר מיילדות ומורות להכנה ללידה מכל העולם על מנת ללמד תכנית משנה-חיים זו. כמו כן, למדתי בארץ למשך שנים רבות עם המורה שלי ל- MBSR, ד"ר דינה וישוגרוד (http://www.mbsrisrael.org/) אשר גם היא למדה יחד עם ג'ון קבט זין. דינה ואני נסענו יחד לריינבק, ניו יורק, בחודש יוני האחרון כדי לקחת חלק בריטריט מקצועי אשר הונחה על ידי ג'ון וסאקי סנטורלי.

מי שמכיר אותי יודע שאני מורה מוסמכת להכנה ללידה באמצעות הארגון למאז (Lamaze) ב- 30 השנים האחרונות ומסמיכה מורות להכנה ללידה בלמאז בשלוש השנים האחרונות. אז האם המשמעות היא שאינני מאמינה עוד בקורסי למאז כהכנה ללידה? לדעתי, אלו הן שתי פרדיגמות שונות לחלוטין ואני מכירה בצורך של להתאים את התכנים לדרכי הלמידה השונות של זוגות שמצפים לתינוק. כמו כן, רק בני זוג (הכוונה לשני בני הזוג) אשר מתחייבים לתרגל טכניקות של מדיטציה במשך 30 דקות ביום, 6 ימים בשבוע לכל אורך הקורס מתקבלים לקורס ה- MBCP. יש צורך בזמן ובתרגול כדי לפתח קיום מודע. אני מודעת שלא כל בני הזוג מעוניינים/מסוגלים להתחייב לכך.

הן קורס למאז והן קורס MBCP מכסים את תהליך הלידה, מעניקים כלים להפחתת מתח ולהתמודדות ועוסקים במעורבות של בן הזוג השני בתהליך הלידה ואף בהכנה להנקה ולהורות מוקדמת. עם זאת, שיעורי למאז הינם יותר מוכוונים למתן מידע ככלי להעצמה, בעוד ששיעורי MBCP מפתחים "אופן של הווייה". לדוגמא, באחד משיעורי הלמאז שלי אנו צופים בסרט לידה שנבחר בקפידה (סרט הכולל לידות רבות ושונות עם תסריטים רבים ומגוונים) על מנת להראות כיצד בני הזוג משתמשים באותם הכלים להתמודדות שנלמדו בשיעור. הפילוסופיה של לידה מודעת (Mindful Birthing), המשלבת את הגישה של תודעת המתחיל (beginner’s mind – לא להיתקע על תוצאה מסויימת אלא לראות כל רגע כחדש) משמעה שאיננו צופים בסרט לידה אשר עשוי להוביל לציפייה שהלידה תתפתח באופן מסויים.

מאחר והושפעתי רבות מתרגול, לימוד והוראת מיינדפולנס, אני משלבת חלק מהפילוסופיה בשיעורי הלמאז שלי, כגון להישאר ברגע בזמן הלידה. שתי הפרדיגמות מעניקות לנשים השראה לחוות לידות בטוחות ומעצימות. עם זאת, רק באמצעות תרגולים ספציפיים של מדיטציה הנלמדים בשיעורי MBCP נשים תוכלנה, בעזרת תמיכה של בני הזוג שלהן, להיכנס למצב של "הווייה" (being) בזמן הלידה. אני אשמח לדבר עם נשים ובני זוגן בכדי לסייע להם להחליט איזה קורס ואיזו פרדיגמה עשויה להתאים להם ברמה המיטבית.

MBCP teaching materials

שיעורי MBCP כוללים את עקרונות היסוד של מיינדפולנס: חוסר שיפוטיות, תודעת המתחיל, סבלנות, אמון (לבטוח בעצמך), אי-השתוקקות, לתת לדברים להיות, קבלה וחמלה. אם נסתכל על המילים הנ"ל, במיוחד בהקשר של לידה והורות, נשים לב כי פיתוח של מיינדפולנס איננו דבר קל. עם זאת, התרגולים – הן בשיעור והן בבית – יחד עם הדיונים בשיעור בעניין החוויה של התרגול, עוזרים לפתח מודעות ללידה ולהורות, וכן מעניקים לנו כלים לחיים.

לעיתים קרובות אני נשאלת לגבי ההבדל בין hypnobirthing לבין תרגול מיינדפולנס. כאשר הפעוט בן השנתיים שלך פורץ בהתפרצות זעם, במקום ללכת הצידה ולהקשיב לדיסק או בעזרת תרגול למצוא את המקום השקט והרגוע שלך, באמצעות מדיטציית מיינדפולנס את מסוגלת להיות נוכחת ברגע בדיוק כפי שהוא מתרחש תוך מודעות, ולהגיב למצב עם בהירות ותובנה במקום להגיב בהתנהגויות "הטייס האוטומטי" הרגילות שלך.

למרות העובדה שהמצב של רוגע עמוק שניתן להגיע אליו דרך תרגול של hypnobirthing עשוי להיות מועיל מאוד בלידה, ישנן נשים אשר אינן מסוגלות להגיע אליו או שהלידה תתפתח באופן בו יש צורך בהתערבות רפואית בשביל הבריאות של האם או התינוק. ישנן נשים החוות תחושת אכזבה עמוקה כאשר הלידה לא מתרחשת כפי שתכננו. עקרונות המיינדפולנס של אי-השתוקקות, חוסר שיפוטיות וקבלה עשויים להיות מועילים מאוד בהתמודדות עם כל מה שעולה.

פעמים רבות, הרבה אמהות מטילות ספק באינסטינקטים שלהם, באומרן שכלל אין להן אותם. הן רוצות לדעת אילו ספרים לקרוא ומתייעצות עם אמהות אחרות דרך מדיה חברתית, מבלי להבין שהילד שלהן הוא מיוחד ושברוב המקרים הסיטואציה הינה ייחודית. תרגול במיינדפולנס עשוי להעניק לאמהות ולאבות תובנות חדשות לגבי אופן ההורות שלהם בעודם מקשיבים למורה הכי טוב למיינדפולנס – התינוק שלהם. מחשבות קטסטרופליות (אודות דברים רעים שעלולים לקרות) נחווים בדיוק ככאלו – רק מחשבות, אשר אינן מבוססות על המציאות. הרגע הנוכחי הינו מה שאמיתי. הפחד הוא תמיד לגבי העתיד שעדיין לא התרחש.

כאשר אני מלמדת תקשורת מודעת לבני זוג, אני תמיד מתרגשת כאשר אני שמה לב כי במקרים רבים בני הזוג נכנסים לשטח חדש – צורה עמוקה וכנה יותר של תקשורת. לכך עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על הקשר שלהם כזוג ועל ההורות שלהם.

תכנית ה- MBCP כוללת גם תרגול פשוט של יוגה (תנועה מודעת) אשר נלמד בשיעור כאחד מבין תרגולי מיינדפולנס רבים אשר בני הזוג מתרגלים גם בבית עם הנחיות מוקלטות בדיסק. דבר זה עשוי לחסוך הוצאות נוספות בכדי להשתתף בשיעורי יוגה להריון (כן, למרות שאני מלמדת גם שיעורי יוגה להריון, כך שאני מרחיקה לקוחות פוטנציאליים!!)

ישנן שלוש כוונות מרכזיות לתכנית ה- MBCP:

1. להעניק תרגול סיסטמתי במודעות באמצעות מתודולוגיה ותרגולי מדיטציה אשר מקורם בתכנית ה- MBSR.
2. להכין בני זוג ללידה ולהורות באמצעות מידע ותרגולי מיינדפולנס אשר מבוססי-מחקר, אשר מעודדים את התהליך הפסיכוביולוגי הרגיל של ההריון, הלידה והשלב המוקדם של לאחר הלידה.
3. להניח את היסודות להורות מודעת.

אנו יודעים כי לסטרס בזמן ההריון יש השפעות שליליות על העובר. תרגול מיינדפולנס עשוי לעזור באופן משמעותי לנשים אשר נאלצות להתמודד עם שינויים בעבודה, מעבר דירות או בדיקות במהלך ההריון שאינן חד משמעיות – דברים המהווים רק חלק קטן מהגורמים לסטרס במהלך ההריון. ישנן עדויות מחקריות ראשוניות המעידות על הפחתה בדיכאון לאחר הלידה בקרב נשים המתרגלות מיינדפולנס. המאמר הבא אשר פורסם ב- British Journal of Midwifery ב- 2009 בשם: "“Mindfulness approaches to childbirth and parenting” מתאר בפירוט רב יותר לגבי קורס ה- MBCP וממצאים מחקריים: http://oxfordmindfulness.org/wp-content/uploads/Hughes-et-al-Mindfulness-Childbirth-Final-published-article.pdf

על מנת לקבל מידע נוסף לגבי שיעורי ה- MBCP שלי (אשר כרגע היא התכנית היחידה מסוגה בישראל), הנכן מוזמנות לבקר באתר שלי: www.mindfulbirthing-israel.com

אסיים את הפוסט הזה עם שיר של רומי (Rumi), משורר סופי מהמאה ה- 13, אשר עשוי לעזור להדגים את הלמידה המתרחשת באמצעות תרגול של מדיטציית מיינדפולנס.

Two Kinds of Intelligence” by Rumi"

There are two kinds of intelligence
One acquired, as a child in school memorizes
facts and concepts from books and from what the teacher says
collecting information from the traditional sciences
as well as from the new sciences

With such intelligence you rise in the world
You get ranked ahead or behind others
in regard to your competence in retaining information
You stroll with this intelligence
in and out of fields of knowledge
getting always more marks on your preserving tablets

There is another kind of tablet
one already completed and preserved inside you
A spring overflowing its springbox
A freshness in the center of your chest
This other intelligence does not turn yellow or stagnate
It’s fluid, and it doesn’t move from outside to inside
through the conduits of plumbing-learning

This second knowing is a fountainhead
From within you, moving out

ביוגרפיה

רחל אוסרן (BA) הוסמכה כמדריכה להכנה ללידה בשנת 1984 מטעם בית הספר לסיעוד של UCLA והיא הכינה יותר מ- 3000 זוגות ללידה רגילה במשך 30 השנים האחרונות.

היא גם סיימה קורס ללימוד לידה והורות באמצעות מיינדפולנס (קשיבות) MBCP (Mindfulness Based Childbirth and Parenting).

רחל היא גם דולה ללידה עם הסמכה מטעם DONA הבינלאומית, היא בעלת הסמכה מקצועית לכושר מטעם (American Council on Exercise) ACE המתמחה בהתעמלות לפני ולאחר הלידה, והיא גם מורה מוסמכת ליוגה ולפילאטיס.

רחל מלמדת קורס להכשרת מחנכות להכנה ללידה שמוכר מטעם ארגון למאז. במשך 23 שנים רחל ייסדה וניהלה בשותפות את גרייט שייפ/ימק"א, המחלקה להתעמלות של ימק"א הבינלאומית בירושלים, והיא העבירה הרצאות בארץ ובחו"ל בנושא התעמלות לפני ולאחר הלידה. לאחרונה, רחל התקבלה לארגוןFACCE (Fellow of the Academy of Certified Childbirth Educators), כהוקרה לתרומתה המשמעותית בתחום החינוך ללידה.

היא מתגוררת בירושלים, ישראל, עם בעלה ושלושת בניה.

למידע נוסף, בקרו באתרים שלה: www.childbirtheducation.co.il ו- www.mindfulbirthing-israel.com, בעמוד הפייסבוק שלה: http://www.facebook.com/pages/Fit-Birth-and-Beyond-Rachelle-Oseran/518418134838242,

או שלחו לה מייל לכתובת: rachelleoseran@gmail.com

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s